הגירת עבודה בישראל

 

בשני העשורים האחרונים, אוכלוסיית מהגרי העבודה בישראל עומדת על מאות אלפי איש המועסקים בענפי החקלאות, הבניין והסיעוד, רובם מארצות אסיה ומזרח אירופה.

 

על אף שזכויות מהגרי העבודה מוגנות ומפוקחות יותר מבעבר, מהגרים רבים מגיעים לארץ ללא מודעות לזכויותיהם וחובותיהם. גם במקרים בהם העובדים מודעים לזכויותיהם, הפרות רבות אינן מדווחות מחשש לתוצאות שליליות וענישה מצד המעסיקים. מהגרי העבודה חשופים במיוחד לניצול באמצעות תשלום של דמי-תיווך לא חוקיים, צבירת חובות, אי-תשלום שכר, כבילה, עבודה בתנאי עבדות ועוד.

 

CIMI מסייעת לממשלת ישראל ביישום הסכמים בילטרליים בחקלאות (תאילנד) ובניין (מולדובה, רומניה ובולגריה), וכן ביישום הסכמי פיילוט למהגרי עבודה בסיעוד מנפאל ומסרי לנקה. ההסכמים יוצרים מסגרת חוקית ונורמטיבית לגיוס מהגרי עבודה בישראל. החלטת הממשלה לגייס מהגרי עבודה באמצעות הסכמים בילטרליים עומדת בעינה, וזאת למרות מאבק עיקש של קבוצות אינטרסים שונות כנגד ההסכמים.

 

באמצעות ההסכמים מגויסים עובדים איכותיים ומקצועיים ללא תשלום של דמי תיווך ובאמצעות תשלומים מפוקחים בלבד. בנוסף, ההסכמים יוצרים רשת תמיכה הכוללת קו חם בארצות המוצא ובישראל המאפשר לעובדים להתלונן על הפרת זכויות. CIMI מפנה את התלונות לרשויות המטפלות, בעיקר במשרד הכלכלה ורשות ההגירה.

מאז חתימת ההסכם הראשון עם תאילנד, ונכון ליוני 2016, מעל 20,000 עובדים הגיעו לארץ באמצעות הסכמים בילטרליים ומעל 40,000 שיחות התקבלו בקו החם שמפעילה CIMI.

 

 

פעילות הקו החם לתלונות מהגרי עבודה

הקו החם לתלונות מהגרי עבודה הוקם בשנת 2012, ונותן שירות לכ-35,000 מהגרי העבודה שנכנסו לישראל במסגרת הסכמים בילטרליים. המענה הטלפוני פעיל בימים א'-ה', ומופעל באמצעות 12 מתורגמנים ב-8 שפות שונות: תאית, סינית, רוסית, רומנית, נפאלית, סינהלה, בולגרית ואוקראינית. מחוץ לשעות הפעילות ניתן להשאיר הודעה מוקלטת ונציג הקו החם יחזור לפונה בשפתו.

 

בשנת 2014 הוקמה המערכת הממוחשבת לתיעוד הפניות המתקבלות, ומשנה זו ועד אוגוסט 2018 התקבלו בקו מעל 9,000 תלונות ופניות ממהגרי עבודה. מרבית התלונות הגיעו באמצעות פניות לקו החם, אולם תלונות אחרות מגיעות גם משגרירויות ומשרדי העבודה של המדינות השולחות, מעמותות שונות ומארגון IOM. רוב התלונות מגיעות מעובדי חקלאות תאילנדים ועובדי בניין סינים ומולדבים.

 

הקו החם הוא גורם מפנה ולא גורם מטפל. תפקידו לספק מענה ראשוני ולנתב את התלונות לצוות הקו החם ברשות האוכלוסין וההגירה, שמנתב את הפניות ליחידות האכיפה ברשות האוכלוסין וההגירה, משרד העבודה והרווחה וגורמים נוספים האמונים על שמירת זכויות העובדים. כמחצית מהפניות המתקבלות בקו אינן תלונות, אלא בקשות למידע והכוונה. ברבים מן המקרים מתורגמני הקו, אשר בקיאים בזכויות וחובות העובדים, מטפלים בפניות על ידי מתן מידע חיוני, ומספקים הכוונה ומתן מענה לבעיות אחרות, דבר המקל על מצוקת העובדים ומוריד את העומס מהגורמים המטפלים ברשויות. ריבוי התלונות מעיד אמנם על בעיות איתן מתמודדים העובדים, אך מספק גם ראייה לכך שהעובדים מודעים יותר לזכויותיהם ואינם חוששים להתלונן, ואף לעזוב או להתפטר ממקום עבודתם.

 

נושאי פנייה מרכזיים בשנת 2017 כוללים תלונות בנושאי שכר (הלנה, עיכוב בתשלום או אי מתן תלושים), תלונות ביחס להתנהלות המעסיק או הלשכה הפרטית ובקשות למידע.

Shlomzion HaMalka 10/3  

9414610 Jerusalem

Tel: +972-2-589-9666   

Fax: +972-2-589-9660 

שלומציון המלכה 10/3 

ירושלים 9414610

תרומות

Support Us

הצטרפות

Get Involved

צור קשר

Contact